Saturday, May 29, 2010

0
Komen

Nasihat Lukman Al-Hakim kepada anaknya

Pesanan Lukman Al-Hakim kepada anaknya :




* Wahai anakku, apabila perutmu penuh dgn mknan (kyg), maka akan matilah fikiran dan hikmah kebijaksanaanmu.

* Wahai anakku, kalau sewaktu kecil engkau rajin belajar dgn tekun menuntut ilmu sebyk-byknya, maka apabila kamu dewasa kelak (di hari tua) kamu akan memetik buahnya dan kamu akan menikmatinya.

* Wahai anakku, kamu ikutlah ketika org membawa jenazah dan jgnlah kamu mengikuti jamuan perkahwinan. Kerana jenazah itu dpt mengingatkan engkau akan kesudahan dr hidupmu di dunia yg fana ini. Sementara majlis perkahwinan akan membangkitkan nafsu berahimu dan ini akan membuat kamu berasa bahawa senang dgn kehidupan dunia.

* Wahai anakku, aku sudah memikul batu-batu yg besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi yg berat, tetapi aku tidak pernah merasakan sesuatu yg lebih berat daripada tgn yg buruk perangainya.

* Wahai anakku, aku telah merasakan segala benda-benda pahit, tetapi aku belum pernah merasakan sesuatu yg lebih pahit drpd kehinaan dan kemiskinan.

* Wahai anakku, aku sudah pernah mengalami penderitaan dan bermacam-macam kesusahan dan kepayahan, tetapi aku belum pernah mengalami penderitaan yg lebih susah dan lebih payah dr menanggung hutang.

hurm, nasihat nie sgt berguna kn.. Hope dpt mengikut segala pesanan Lukman Al-Hakim nie.. kita semua pun ibarat anak-anak jugak kn.. (n_n)

0 comments: